Dlaczego Towarzystwo zaniżyło lub odmówiło wypłaty odszkodowania ?

     Jeśli prześledzimy wpisy klientów w sieci, z pewnością możemy stwierdzić, że nie ma „świętej” firmy i na każde towarzystwo ubezpieczeniowe znajdziemy wiele negatywnych opinii. Dlaczego tak się dzieje i czy rzeczywiście te negatywne oceny są słuszne ?
W naszym wieloletnim doświadczeniu możemy podzielić się swoimi spostrzeżeniami.
     Pierwszą sprawą, na którą należy zwrócić uwagę, są pierwotne wyceny kosztorysowe towarzystw, które nie zawsze rekompensują stratę i wzbudzają złość wśród klientów. Pamiętajmy, że zawsze możemy się odwołać, przedstawić swoje argumenty i propozycje. W wielu przypadkach po prostu towarzystwo po przyjęciu takiego wniosku zwiększa odszkodowanie i klient jest zadowolony.
     Druga sprawa to niewiedza klienta na temat zapisów w swojej umowie. Często zdarza się, że klient zawarł umowę AC z udziałem własnym np. 1 tys. zł lub 10%. Jest to deklaracja klienta, że te 10% winy przy szkodzie bierze na siebie i towarzystwo pomniejsza odszkodowanie. My jako agenci nie proponujemy takich rozwiązań, chyba że klient wyraża zgodę i tak chce zawrzeć polisę. Tego typu przykładów najwięcej jest poprzez zakup ubezpieczenia przez internet lub telefon. Jeżeli klient nie był poinformowany, to świadczy o niekompetencji agenta, który kosztem ceny „okroił” zakres ubezpieczenia. Wystrzegajmy się udziałów własnych i wysokich franszyz integralnych czy redukcyjnych. Różnica w cenie ubezpieczenia jest niewielka, a strata przy odszkodowaniu ogromna.
     Trzecia sprawa to bardzo częste pretensje klientów co do potrącenia amortyzacji części. Zawieramy AC w wariancie serwisowym bez potrącenia amortyzacji, a przy szkodzie ubezpieczyciel wysyła kosztorys z zaniżonymi cenami części ze względu na wiek. Pamiętajmy, że jeżeli zawieramy wariant serwisowy bez potrącenia amortyzacji mamy możliwość oddać samochód do autoryzowanego serwisu, gdzie wszystkie części zostaną wymienione na nowe. Jeśli jednak chcemy sami naprawić samochód, przedstawiamy rachunki, faktury za części nowe, oryginalne i towarzystwo musi dopłacić różnicę, aby klient nie był poszkodowany. Bez przedstawienia rachunków towarzystwo zawsze przy tworzeniu kosztorysu potrąci amortyzację.
     Kolejny temat, który często słyszymy to opinia, że ubezpieczyciel w pierwszej kolejności przy szkodzie szuka zapisu w ogólnych warunkach, który spowoduje odmówienie wypłaty. Oczywiście, jeśli faktycznie zdarzenie jest w wyłączeniach OWU, towarzystwo ma do tego pełne prawo. Szczerze możemy jednak powiedzieć, że w ostatnich latach warunki zostały doprecyzowane tak, aby nie było różnej interpretacji zapisów i rolą agenta jest przedstawienie wyłączeń lub pokazanie klientowi, w którym miejscu się znajdują, aby mógł się zaznajomić. W ostatnich latach zakres bardzo się poprawił i jest np. oferta ubezpieczenia domu, gdzie nie musimy mieć przeglądów, aby otrzymać odszkodowanie z limitem do 50 tys. zł. Aktualnie szkody niewielkie są bardzo szybko likwidowane, często przez telefon po przesłaniu zdjęć bez oględzin i przyjazdu likwidatora, a wypłatę otrzymujemy po kilku dniach, więc nie zgadzamy się, że towarzystwo za wszelką cenę nie chce wypłacić odszkodowania.
     Powyższe sytuacje dotyczą sytuacji, kiedy towarzystwo ma prawo pomniejszyć odszkodowanie. Są jednak sytuacje, w których klient musi dobiegać się swoich praw często w sądzie. Zła opinia o towarzystwie ubezpieczeniowym najczęściej dotyczy sytuacji, w której likwidacja trwa bardzo długo i pomimo dostarczonej całej dokumentacji, nie mamy wiedzy, jaki jest status sprawy. Przypomnijmy, że od zgłoszenia szkody, wypłata odszkodowania powinna pojawić się na naszym koncie do 30 dni. Kolejną bolączką niektórych towarzystw jest zaniżanie sum ubezpieczenia przy szkodzie całkowitej. Ciekawy przykład, kiedy klient zawarł AC na sumę 45 tys. zł, a przy szkodzie kradzieżowej po zaledwie 2 miesiącach, towarzystwo wyceniło samochód na 27 tys. zł. Oczywiście klient odzyskał pełną sumę, ale sprawa skończyła się na drodze sądowej. Takich przypadków jednak notujemy coraz mniej, a wręcz przeciwnie. Klienci są zadowoleni z obsługi szkód. Wyższa świadomość, powstałe kancelarie odszkodowawcze czy pomoc rzecznika praw konsumenta, sprawiają, że towarzystwa starają się szybko i dobrze zlikwidować szkodę, aby klient mógł liczyć na sprawiedliwe odszkodowanie.

Pozdrawiamy TMB Ubezpieczenia
32-410 Dobczyce Os. Jagiellońskie 1A (Ul. Wesoła 1 )

Powrót na stronę główną…

2020-01-16T15:50:37+02:00